01
Rethrow (Ponowny rzut)
809.01 Abandoned Throw
Bardzo ciekawa zasada w Disc Golfie polegająca na ponownym oddaniu rzutu z Teepadu lub swojego ostatniego Lie z karą. Zasada może być korzystna i skuteczna dla gracza w sytuacjach gdy punkt wyjścia dysku na OB jest dla nas bardzo niekorzystny i Approach może stanowić dla nas duże ryzyko i wyzwanie.
Przypominamy, że decyzja o „Ponownym rzucie” musi być głośno zadklerowana w swoim Flight’cie i może nie działać w sytuacjach gdy organizator narzuca na danym dołku Dropzone.
Kara = 1 Stroke
02
Casual Relief (Uwolnienie)
806.03 Casual Area
Casual Relief to zasada pozwalająca nam uwolnić się z danego obszaru i przenieść miejsce swojego rzutu do najbliższego Lie na linii rzutu bez poniesienia kary.
Strefa uwolnienia to trudno dostępne miejsce jak woda, gęste krzaki czy duże błoto, które zostały określone przez organizatora turnieju jako „Casual Area”.
Dzięki tej zasadzie możemy bezpiecznie wykonać kolejny rzut bez narażania swojego zdrowia i kontynuować gre bez kary.
Kara = Brak
03
Cofanie swojego Lie do tyłu
803.02 Relief from Obstacles
Wiedzieliście, że są sytuacje, w których możecie cofnąć swoje Lie w lini prostej do tyłu? Tak, dobrze słyszycie. Gracz ma możliwość cofnięcia swojego miejsca rzutu gdy:
- Obawia się o swoje zdrowie z powodu niebezpiecznej pozycji, insektów lub innego zagrożenia, które może źle wpłynąć na jego rzut
- Przeszkoda taka jak drzewo lub kamień, fizycznie uniemożliwia mu postawienie stopy za dyskiem lub markerem
Jest jedna wyjątkowa sytuacja, w której gracz może cofać się od kosza w nieskończoność do tyłu. Dotyczy to wypadnięcia na OB.
Jeśli na przykład między Teepadem a Koszem znajduje się rzeka a dysk wpadł do wody opuszczając pole gry to gracz ma prawo cofać się od punktu przecięcia w nieskończoność do tyłu, nie ponosząc za to dodatkowej kary.
Może sobie w ten sposób ułatwić kąt rzutu i zwiększyć swoją szanse na powodzenie. Przypominamy, że warunkiem jest znajdowanie się w polu gry. Nie można przecież rzucać z OB!
Kara = Brak
04
Zgubiony dysk
805.03 Lost Disc
Myślę, że każdy z nas kiedyś zgubił lub prędzej czy później zgubi swój ukochany dysk. Takie sytuacje zdarzają się również na turniejach i są na ten wypadek przygotowane specjalne procedury.
Zasada 3 minut
W przypadku zgubienia dysku przez gracza, cały flight rozpoczyna jego poszukiwania. Członek grupy, może zadeklarować, że oficjalnie rozpoczyna odliczanie 3 minut. Jeśli nie uda się odnaleźć w tym określonym czasie dysku gracz, którego dysk zaginął otrzymuje karę jednego rzutu i kontyunuję swoją grę z poprzedniego Lie.
Kara = 1 Stroke
05
Provisional
809.02 Provisional Throw
Tzw. Provisional to dodatkowy rzut oddany przez gracza, który finalnie może nie być uwzględniony w jego wyniku i stanowi on asekuracje w przypadku niepewnej sytacji na polu. Wykonuje się go po to aby:
- Zaoszczędzić czas (Nie mamy pewności co się wydarzyło z pierwszym rzutem, czy jest OB czy nie, czy uda się go znaleźć czy nie i dla zaoszczędzenia cennego czasu i uniknięcia przestojów wykonujemy Provisional)
- Niejasnych zasad na dołku (Czasami zdarzają się skrajne sytuacje nieuwzględnione przez organizatora turnieju. Gdy nie mamy pewności jak zachować się w danej sytuacji, rozgrywamy dwa warianty biorąc Provisionala i rozwiązujemy tą sytuacje po rundzie przy asyscie TD)
Provisional musi zostać głośno zadklerowany przez gracza.
Kara = Brak
06
Footfault
802.07 Stance
Dla wielu graczy zasada oczywista, przez innych mniej znana, uważamy jednak, że warto ją poruszyć i podkreślić do jakich sytacji odnosi się tzw. Footfault.
Wspomniana wcześniej definicja to sytuacja, w której gracz otrzymuje karę 1 rzutu za nieprawidłowe zachowanie się podczas rzutu. Dotyczy to strikte jego Lie, które musi spełniać określone reguły.
- Jedna noga podczas rzutu musi być styczna z zamarkowanym miejscem lub Teepadem. Prawidłowo wyznaczona strefa zamarkowania to kartka A4 za markerem lub dyskiem w linii prostej od kosza.
- Druga noga nie może być bliżej kosza niż nasz marker. Pozycja markera względem kosza wyznacza wyimaginowany łuk, w którym żadna część styczna naszego ciała nie może się znajdować w momencie rzutu.
- Zasada zachowania balansu tyczy się puttowania i oznacza, że w momencie oddawania rzutu z tzw. C1 (promień 10m od kosza) musimy zachować balans po rzucie i nie przekroczyć markera.
Gracz, który nie przestrzega powyższych zasad może zostać zgłoszony przez grupę, otrzymać karę 1 rzutu i nie musi oddawać rzutu ponownie.
Kara = 1 Stroke
07
Źle rozegrany dołek
811.6 - 811.8 Misplay
Wiemy, że to brzmi abstrakcyjnie, ale czasami graczom zdarzy się nieprawidłowo rozegrać dany dołek. Sputtują na nieprawidłowy kosz, pomylą kolejność lub ominą któryś z dołków. Każda z tych sytuacji wiąże się z nieco inną karą i wygląda to następująco:
- Pominięty dołek - gracz ominął jeden z dołków (+4 Stroke do PAR dołka)
- Źle rozegrany dołek - gracz zagrał ze złego Tee lub ukończył dołek na nieprawidłowy kosz (+2 Stroke do wyniku na dołku)
- Dodatkowy dołek - gracz rozegrał o jeden dołek za dużo, który nie był częscią layout'u (+2 Stroke & rzuty na dodatkowym dołku się nie liczą)
Kara = od 2 do 4 Stroke'ów
08
Odsuwanie się od OB
806.02 Out-of-Bounds
Poruszymy tą zasadę w aspekcie markowania dysku, podkreślając różnice odsuwania się od OB w przypadku gdy nasz dysk opuscił i nie opuścił pola gry.
Najważniejszą zasadą wyjściową jest fakt, że gracz nie może kontynuować gry znajdując się na OB. Z tego powodu powstała zasada, która pozwala nam odsunąć się od linii OB na odległość 1 metra, w celu fizycznego zmieszczenia się w polu gry.
- Dysk wypadł na OB - markujemy z przecięcia w stronę kosza
- Dysk jest Safe - markujemy prostopadle od linii OB
1m = 3 stopy w praktyce
09
Miss Mando
804.01 Mandatory Routes
Jakiś czas temu w dość istotny dla graczy sposób zmieniły się przepisy mowiące o ominięciu Mando. Poruszamy ten przepis dlatego, bo jest on mylnie zestawiany i traktowany podobnie do OB, a jest to nieco inna sytuacja niż w przypadku wypadnięcia dysku poza polę gry.
Przede wszystkim, w odróżnieniu od OB, Mando jest sferą, w praktyce oznacza to, że jeśli dysk chociaż przez ułamek sekundy znajdzie się w sferze po złej stronie Mando, gracz otrzymuje karę i trafia na DropZone.
Jeśli Twój dysk minął Mando, odbił się od drzewa lub zrollował się z powrotem to i tak Madno zostało missnięte i otrzymujesz karę.
- Mando - Sfera, której nie można dotknąć
- OB - linia, której nie można przekroczyć